Saapastoiminnassa aloittaessani vapaaehtoisista puhuttiin
avustajina. Aika pian huomasin termin häiritsevän minua sen vapaaehtoisia
väheksyvän muotonsa vuoksi. Vapaaehtoiset eivät ainakaan Saappaan työssä ole
millään lailla avustajan roolissa, vaan tasavertaisina toimijoina.
Työntekijällä on oma koordinaattorin ja toiminnasta vastaavan roolinsa, mutta
päivystystoiminnassa ja muussakin vapaaehtoiset ovat yleensä vähintään yhtä
päteviä, usein osaavampia kuin palkattu seurakunnan työntekijä.
Kuka sitten on sopiva toimimaan vapaaehtoisena seurakunnan
nimissä? Eri toiminnoilla on omat tavoitteensa ja tarkoituksensa, miksi ne ovat
olemassa ja mihin niillä pyritään. Niistä nousevat toimintamuotojen ja
tehtävien käytännöt, joiden puitteissa ja joiden ohjaamina myös vapaaehtoiset
toimivat kukin omalla persoonallaan. Niiden ohjeistuksien mukaan toimimista edellytetään sekä
palkatuilta työntekijöiltä että vapaaehtoistoimijoilta. Mutta entä
vapaaehtoisten oma henkilökohtainen elämänkatsomus? Voiko se olla millainen
tahansa? Ei varmastikaan, mutta jos ryhdymme asettamaan sille kovin tiukat
kriteerit, olemme vaarassa joutua hakoteille. On selvä, ettei seurakunnan
nimissä voi tehdä mitä tahansa ja miten tahansa, mutta on kuitenkin annettava
tilaa erilaisille näkemyksille ja kokemuksille ihmisyydestä. Työntekijällä on
viimekäden vastuu toiminnan eettisyydestä ja pelisääntöjen noudattamisesta.
Vapaaehtoisten arvostaminen nousi teemana esille eräässä
seurakuntayhtymän järjestämässä koulutus- ja esittelytilaisuudessa, jossa
kerrottiin myös saapastoiminnasta ja siinä liittyvästä koulutuksesta
edellytyksenä toimia vapaaehtoisena ryhmässä. Alustusten jälkeen itselleni
tuntematon seurakunta-aktiivi kommentoi tuohtuneena sitä, että eikö
seurakunnassa arvosteta vapaaehtoisten ammattitaitoa ja elämänkokemusta, kun
pitää vielä käydä jokin koulutus voidakseen antaa arvokasta aikaansa nuorten
auttamiseen. Eikö hyvä tahto ja elämänkokemus jo itsessään riitä? Miksi tehdään
kynnys tulla mukaan kohtuuttoman korkeaksi? En voinut olla vastaamatta ja
kertomatta, että seurakunnassa on monenlaisia toimintoja, joissa vaaditaan
perehdytys nimenomaan kyseiseen spesifiin toimintaan. Ilman sitä ei ole
edellytyksiä työskennellä toiminnan vaatimien ohjeistuksien ja periaatteiden
mukaisesti. Kaikki vapaaehtoistoiminnot eivät vaadi samanlaista koulutusta,
moniin pääsee mukaan vain pienellä perehdytyksellä.
Olin aikoinani mukana Kirkkohallituksen työryhmässä, jossa
alkuperäisenä tavoitteena oli laatia kirkon vapaaehtoistoiminnan strategia.
Ryhmän toimeksianto muuttui jonkin verran matkan varrella, mutta saman teeman
äärellä kuitenkin työskentelimme. Olennainen kysymys ja suuri strateginen
haaste oli mielestämme se, kuinka saada aikaan juuri se aikaisemmin
mainitsemani muutos, jossa toimimme seurakunnassa yhdessä tasavertaisina paremman
tämän päivän ja huomisen eteen. Kuinka luopua siitä asetelmasta, jossa
seurakunnan työntekijät pitävät toiminnan vallan kahvasta kiinni sanellen sen, mitä
teemme seurakunnan nimissä? Pitkän perinteen mukaisesti työntekijä toimii
esimiehenä ja vapaaehtoinen kahvinkeittäjänä ja apumiehenä/-naisena. Siitä
luopuminen ei tapahdu hetkessä eikä ole vaivatonta, ei työntekijöille eikä
seurakuntalaisille. Se on mielestäni kuitenkin ainoa mahdollinen suunta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti