Saapastoiminta sai alkunsa auttamisen halusta. Se on motivoinut
vapaaehtoisia koko ajan ja on edelleen ykkösprioriteetti. Auttamisen
lähtökohtana Saappaan työssä on toimia kohdattavan nuoren ehdoilla tukien
nuoren omaa vastuuta elämästään. Koska kyse on seurakunnan toiminnasta,
vuorovaikutustilanteiden perustana on Jeesuksen suhtautuminen apua tarvitseviin
ihmisiin. Olen usein käyttänyt esimerkkinä tilannetta, jossa Jeesus kohtasi
sokean kerjäläisen Bartimaioksen ja sanoi hänelle: Mitä haluat minun tekevän
sinulle? (Mark. 10:51). Sama kysymys on yhä edelleen kovin käyttökelpoinen ja totta
saapastoiminnassa: millainen lähimmäinen haluat minun olevan sinulle?
Auttamisen keskiössä on kahden ihmisen, joskus
useammankin, välinen suhde. Koska auttaminen saapaspäivystyksissä ei perustu
viranomaisvaltuuksiin tai –määräyksiin, on se siitä näkökulmasta
tasaveroisempaa kuin lakisääteinen apu. Saappaan tarjoama tuki ei kuitenkaan
ole vertaistukea. Auttajan ja autettavan välinen vuorovaikutussuhde on aina
myös valtasuhde. Valtasuhdetta Saappaan toiminnassa korostaa se, että kyse on
samalla aikuisen ja nuoren välisestä vuorovaikutustilanteesta, jossa nuori on
yhteiskunnallisesti ja juridisesti vajaavaltainen ja aikuinen täydet
valtaoikeudet omaava. Lisäksi toimintaa säätelevät Suomen laista nousevat
velvollisuudet, joista lastensuojelulaki eritoten ohjaa päätösten tekoa niissä
tilanteissa, kun herää huoli nuoren hyvinvoinnista.
Suurella Sydämellä –vapaaehtoistoiminnan eettisissä
periaatteissa todetaan, että ”kaikki osapuolet – niin auttajat kuin autettavat
– kohtaavat tasa-arvoisina. Kukaan ei ole toista ylempänä tai alempana. Auttaja
voi tulevaisuudessa olla autettava, ja sama toisin päin. Jokaista mukana olevaa
arvostetaan ja jokainen hyväksytään omana itsenään.”
Olen samaa mieltä, että ihmisarvon ja toiminnan
eettisyyden näkökulmasta edellä oleviin periaatteisiin tulee pyrkiä.
Käytännössä ihmiset tuovat vuorovaikutustilanteeseen aina omasta historiastaan
nousevat asenteet, toiveet ja odotukset.
Aiemmin mainitusta aikuisen ja nuoren, auktoriteetin ja alaikäisen,
välisestä asetelmasta johtuen saapaslaiset saavat vastaanottaa toisinaan
nuorten pahoinvoinnista ja aikuisuutta vastaan kapinoinnista nousevaa
aggressiivista käyttäytymistä. Kyse on kuitenkin harvinaisista tilanteista,
jotka lähes poikkeuksetta jäävät puheen ja asennoitumisen asteelle. Nuori
tarvitsee jonkun, mielellään aikuisen, jolle purkaa pahaa oloaan ja
turhautumistaan.
Auttaminen itsessään on useimmiten auttajalle palkitsevaa, riippumatta
siitä, osaako autettava arvostaa autetuksi tulemistaan. Palaute tai sen puute
ei poista tai oleellisesti vähennä hyvän teon merkitystä.
Mutta millainen on auttaja ja mistä nousevat
hänen motiivinsa? Martti
Lindqvist on kirjoittanut auttamisen psykologiaan liittyvistä, kätkössä
vaikuttavista inhimillisistä taustatekijöistä mm. näin:
”Auttajan sisällä asuu sitkeästi ja vaativana laiminlyöty, nälkäinen
lapsi, joka on lähes kyvytön ilmaisemaan omia tarpeitaan ja tunteitaan.
Auttajan roolissa hän sallii asiakkaalle näitä pahanolon tunteita, jopa etsii
ja rohkaisee niitä esiin, mutta ei itse ilmaise (ei ehkä tunnistakaan) omiaan.
Auttaja hakee asiakkaalta sitä hyväksymistä, mitä hän ei koe koskaan kunnolla
saaneensa omassa lapsuudessaan. Tässä mielessä hänen salattu riippuvuutensa
asiakkaastaan on yhtä suurta kuin asiakkaan ulkoinen riippuvuus auttajastaan.
Silti tyydyttämättömyys säilyy. Mikään mitä hän tekee, ei ole tarpeeksi. Koska
hänen kokemuksensa on, että rakkautta voi saada vain tekemisen ja
käyttäytymisen perusteella, se ajaa loputtomaan yrittämiseen ja antamiseen,
jopa uhrautumiseen” (Lindqvist 1990).
Saapastyössä auttaminen tapahtuu pääasiassa kertaluonteisesti, harvoin
sama nuori on avun kohteena useaan kertaan ainakaan Itä-Helsingin toiminnassa.
Sen vuoksi vaara haitallisista auttaja-asiakas- riippuvuussuhteista ei ole
samalla tavalla ilmeinen kuin esim. tukihenkilötyyppisessä toiminnassa. Tärkeämpi
kysymys on riippuvuus auttajana toimimisesta yleensä. Asiakas voi siinäkin olla
väline omien tarpeiden täyttämiseen. Uskon sen olevan aika yleistä kaikessa
vapaaehtoistoiminnassa. Jokaisella auttajalla on omat syynsä ja motiivinsa.
Harva kuitenkaan tiedostaa niitä kaikkia kovin syvällisesti. Auttajana
toimimiseen liittyy paljon problematiikkaa ja kysymyksiä, joita on hyvä
jokaisen tehdä itselleen: miksi teen tätä työtä, mihin tarvitsen auttajan
rooliani, mitä siitä itselleni saan?
Saapastoiminta on perustaltaan auttamistyötä. Mutta mikä on auttamista ja
kuka sen määrittelee? Onko kyse nuoren, autettavan omasta kokemuksesta siitä,
että on tullut autetuksi vai määritteleekö sen auttaja? Yksinkertaista vastausta
ei aina löydy, ei varsinkaan juuri siinä hetkessä. Nuori voi kokea, ettei häntä
ole autettu, jossain tapauksessa jopa päinvastoin, että on toimittu vasten
hänen tahtoaan ja käsitystään siitä, mikä on hänelle hyväksi. Auttajan näkemys
voi olla päinvastainen.
Onko auttajan hyvästä tahdosta noussut teko johtanut nuoren elämässä
johonkin parempaan, ei useimmiten selviä vapaaehtoistyöntekijälle, ellei nuori
syystä tai toisesta ole hänelle tuttu. Kysymys voi toisinaan jäädä
askarruttamaan mieltä. Joskus työntekijä saa omien viranomaisverkostojensa tai
muiden yhteyksiensä kautta kuulla, mihin suuntaan nuoren elämä on kulkenut.
Tällöin on mahdollista, tilanteesta riippuen ja muistaen oman
salassapitovelvollisuutensa, että työntekijä voi välittää tietoa eteenpäin
auttamistilanteessa mukana olleelle vapaaehtoiselle.
Onko auttaminen arvokkainta silloin, kun nuoren elämä muuttuu sen
seurauksena parempaan suuntaan ulkopuolisen silmin? Entä, kun nuori aikuinen
tulee kymmenen vuoden kuluttua kertomaan, kuinka tärkeänä hän on pitänyt
rippikoulussa käytyä kahdenkeskistä keskusteluhetkeä. Hänen elämänsä ei sen
jälkeen ole muuttunut ulkonaisesti yhtään parempaan, pikemminkin huonompaan
suuntaan. Tai kun ravintolan ovenpielessä tupakoiva keski-ikäinen mies kertoo
itku silmässä vieläkin muistavansa saapaslaisten 25 vuotta aikaisemmin antaman
avun. Ne muistot ovat autettujen kokemusmaailmassa arvokkaita, sellaisia joista
tahdotaan pitää kiinni ja jotka antavat elämälle arvoa ja toivoa, ainakin
hetkittäin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti