Olen tähän ikään mennessä ehtinyt toimia opettajana
lukemattomassa määrässä rippikouluja. No, ei ehkä lukemattomassa määrin. Niitä
taitaa olla noin 60. Ensimmäiset rippikoululaiseni ovat nyt laskujeni mukaan 48
-vuotiaita.
Rippikoulu on edelleen hyvin suosittu aikuistumiseen
liittyvä perinteinen riitti, vaikka sen suosio onkin jonkin verran laskenut. Syitä on
monia enkä niitä lähde nyt pohtimaan. Vaikka rippikoulu nykyään
valtakunnallisen ohjeistuksen mukaisesti kestää noin puoli vuotta, on sen pääpaino
edelleen noin viikon mittaisessa leirijaksossa. Tämä edellyttäen, että kyse on
leirimuotoisesta rippikoulusta. Tuo viikko on huomattavan merkittävä vaihe
nuoren elämässä.
Luulen, että jokainen meistä aikuisista muistaa oman
rippikoulunsa, jos sellaisen on käynyt. Monenlaisia muistoja, joista useimmat
ovat varmaan myönteisiä. Iltaohjelmat ja punaisen veisukirjan laulut.
Kokemukseni omasta rippikoulusta oli järisyttävän
vaikuttava. Mukavan yhdessäolon lisäksi henkistä tasapainoani koskettivat
iltahartauden jälkeisen vapaaehtoisen rukoushetken yhteydessä tapahtuneet
profetiat, kielillä puhumiset ja niiden tulkkaukset. Hyvin vaikuttavaa. Samalla
myös pelottavaa ja ahdistavaakin. Pääasiassa kokemus jonkin suuremman voiman
läsnäolosta oli itselleni siinä tilanteessa positiivisen puolella. Se, mikä
näin jälkikäteen asiaa tarkastellessa jää päällimmäisenä mieleen, on se,
etteivät vastuussa olevat työntekijät mielestäni riittävässä määrin
kunnioittaneet nuorten herkkää ikävaihetta. Liian voimakkaat tunnekokemukset
jättivät monelle jopa traumaattisia muistoja, näin uskallan väittää. Sanoisin
jopa, että siinä oli manipulaation piirteitä heidän puoleltaan. Se ei todennäköisesti
ollut kovin tarkoituksellista, enemmänkin ammattitaidon puutetta. En kokenut
tulleeni tarpeeksi hyvin kohdelluksi omana ainutkertaisena itsenäni, tuskinpa
kukaan kysyi kertaakaan, miten voin ja mitä ajattelen elämästä.
Edellä mainittu kokemus ei varmasti ole yleistettävissä. Eri
puolilla Suomea on järjestetty hyvin monenlaisia rippikouluja, riippuen paljon
paikallisista perinteistä ja alueella
mahdollisesti vaikuttavista herätysliikkeistä. Joka tapauksessa tämän
päivän rippikoulu on kovin toisennäköinen kuin muutama vuosikymmen sitten.
Rippikouluihin panostetaan paljon. Ohjaajat ovat ammattitaitoisia ja
tehtäviensä tasalla. Vaikka tiettyjä opetuksellisia tavoitteita onkin, pääpaino
on turvallisen ilmapiirin luomisessa ja siinä, että rippikoulu olisi nuorelle
myönteinen kokemus antaen samalla mahdollisuuden oman elämän ja tulevaisuuden
pohdiskeluun.
Olen juuri nyt nuorten kanssa leirillä Korpirauhassa
Siuntiossa. Meitä on yhteensä yli 50 henkeä, suuri joukko siis. Jokaisen
huomioiminen yksilöllisesti ei ole helppoa tehtävä, vaikka parhaamme toki
yritämme. Jo nimien opettelemisessa on oma haasteensa. Silti koen olevani
tietyllä lailla etuoikeutetussa asemassa saadessani nuorten kanssa pohtia
elämän tärkeitä kysymyksiä ja mahdollisesti olla tukemassa nuoren ottaessa
askelia elämän tiellä.
Mitkä ovat minulle tärkeitä arvoja, mitä ajattelen ja toivon
ihmissuhteiltani ja tulevaisuudelta?
Millainen ihminen haluan olla? Voiko paljon tärkeämpiä
teemoja elämässä olla, tuskin. Käydessämme läpi kristinuskon perusasioita
annamme nuorelle mahdollisuuden itse pohtia, onko niissä jotakin sellaista,
josta nuori voisi saada itselleen eväitä omaan elämäänsä. Paljon olemme
yhteyksissä myös vanhempiin pyrkien yhdessä luomaan rippikoulusta
mahdollisimman onnistuneen kokonaisuuden. Palautteen perusteella uskon, että
olemme oikealla tiellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti