sunnuntai 3. heinäkuuta 2016

Saapas ja lastensuojelu

Lastensuojelulain tarkoituksena on turvata lapsen oikeus turvalliseen kasvuympäristöön, tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen sekä erityiseen suojeluun.

Lastensuojelulaki koskettanee sekä saapastoimintaa että yleensäkin kansalaisia eniten lastensuojeluilmoituksen osalta. Ilmoituksen voi tehdä silloin kun havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on syytä selvittää. Kyseessä on siis henkilön oma arvio tarpeesta selvittää lapsen lastensuojelun tarve. 

Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos epäilee, että on tarpeen selvittää, voiko joku lapsi huonosti. Lapsen läheiset tai esimerkiksi naapuri voivat tehdä lastensuojeluilmoituksen. Edellä mainituilla henkilöillä ei kuitenkaan ole velvollisuutta tehdä lastensuojeluilmoitusta.

Sen sijaan tietyillä tahoilla on velvollisuus ilmoituksen tekoon:
  • sosiaali- ja terveydenhuollon, lasten päivähoidon, opetustoimen, nuorisotoimen, poliisitoimen ja seurakunnan palveluksessa tai luottamustoimessa olevat
  • Rikosseuraamuslaitoksen sekä palo- ja pelastustoimen palveluksessa olevat
  • muun sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottajat
  • opetuksen tai koulutuksen järjestäjät
  • terveydenhuollon ammattihenkilöt
  • seurakunnan tai muun uskonnollisen yhdyskunnan henkilöstö
  • koululaisten aamu-/iltapäivätoimintaa harjoittavan yksikön toiminnassa olevat
  • turvapaikan hakijoiden vastaanottotoiminnan palveluksessa olevat ja kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tarkoitetussa perheryhmäkodissa ja muussa asuinyksikössä työskentelevät
  • hätäkeskustoiminnan palveluksessa toimivat
  • Tullin, rajavartiolaitoksen ja ulosottoviranomaisen palveluksessa olevat henkilöt.

Millaisia syitä voi olla lastensuojeluilmoituksen tekoon ja lastensuojelutarpeen selvittämiseen? Monenlaisia asioita, jotka liittyvät lapsen hoidon ja huolenpidon tarpeeseen, kehitystä vaarantaviin olosuhteisiin tai lapsen omaan käyttäytymiseen.

Ilmoituksen syynä voi olla esimerkiksi lapsen tarpeiden laiminlyönti, lapsen heitteillejättö, lapsen pahoinpitely tai seksuaalinen hyväksikäyttö tai niiden epäily tai uhka. Ilmoituksen aiheena saattaa olla myös se, että lapsen hoidossa tai huolenpidossa havaitaan muutoin puutteita tai osaamattomuutta, joka vaarantaa lapsen hyvinvointia.

Ilmoituksen syynä voi olla lapsesta huolehtivan aikuisen päihde- tai mielenterveysongelmat, jaksamattomuus tai oman hoidon laiminlyöminen tai myös arjen tukiverkon puuttuminen silloin, kun se saattaa vaarantaa lapsen hyvinvointia. Lisäksi ilmoituksen aiheena voivat olla lapsen oma päihteiden käyttö, mielenterveyden ongelma, rikoksilla oireilu tai lapsen itsetuhoisuus.

Muu lapsen kehitystä vaarantava olosuhde voi olla esimerkiksi lapsen kehitykseen todennäköisesti vaikuttavat vanhemman ja lapsen väliset vakavat vuorovaikutusongelmat, jatkuva koulunkäyn­nin laiminlyöminen sekä tilanne, jossa lapsi joutuu kantamaan ikätasoonsa nähden suhteetonta vastuuta perheen arjesta esimerkiksi vanhemman sairauden vuoksi.

Joissakin tilanteissa myös perheen erittäin heikko taloudellinen tilanne saattaa vaarantaa lapsen huolenpitoa tai kehitystä, jolloin lapsen tilannetta parannetaan antamalla taloudellista tukea esimerkiksi lastensuojelullisin perustein.

Miten edellä mainitut asiat näkyvät saapaspäivystyksissä?

Aikoinaan keskusteluissa oli usein esillä näkökulma, että Saappaan toiminta edesauttaa ja ainakin mahdollistaa nuorten juomista, koska nuoret tietävät avun olevan saataville. Ei siis syytä huoleen, vaikka juominen joskus menisi ns. överiksi. Tähän mielipiteeseen en ole itse törmännyt enää yli vuosikymmeneen. Asiaan lienee sekä vaikuttanut nuorisokulttuurin muutos että toiminnan muuttuminen yhä asiantuntevammaksi myös lastensuojelun näkökulmasta.

Päihteiden käyttö lienee useimmiten, ei kuitenkaan lähes aina, mukana kuvioissa, kun lastensuojeluilmoitusta lähdetään tekemään. Entisinä aikoina nousi joillakin paikkakunnilla esille kysymys siitä, onko saapasryhmän ja lastensuojelun välillä riittävä yhteisymmärrys saappaan toimintaperiaatteista. Tämä liittyi ennen kaikkea siihen, että pitäisikö kaikista päihtyneistä nuorista tehdä ilmoitus?

Itä-Helsingissä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia sen suhteen. Olemme kautta vuosien toimineet hyvässä sovussa ja yhteistyössä. Tiedän kuitenkin eräällä paikkakunnalla paikallisen lastensuojelun ja Saappaan välisen ristiriidan osaltaan vaikuttaneen toiminnan lakkauttamiseen.

Lastensuojeluilmoitukseen päätyminen ei ole juuri koskaan helppo tilanne, mutta silloin kun sellainen tehdään, tapahtuu se sekä lain velvoittamana, että huolesta nuoren hyvinvointiin ja kasvuun liittyen.  On tapauksia, jolloin ilmoitus jää tekemättä, vaikka siihen olisi sinänsä pätevät syyt. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että ilmoituksen teko edellyttää joidenkin perustietojen saamista nuoresta. On turha soittaa sosiaalipäivystykseen ja kertoa, että haluan tehdä lastensuojeluilmoituksen farkkutakkisesta tummatukkaisesta tytöstä. Saappaan toiminta perustuu jokamiehen oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Näin ollen meillä ei ole mitään mahdollisuuksia saada nuoren tietoja, jos hän ei niitä halua itse antaa.

Useimmiten nuori on itse vastahakoinen siihen, että hänestä tehdään ilmoitus. Silloin tällöin pääsemme samaan näkemykseen nuoren kanssa, että elämäntilanteen parantamiseksi lastensuojeluilmoitus on paras ja ehkä ainoa vaihtoehto. Joskus nuori, jonka kanssa olemme yhdessä sopineet ilmoituksen teosta, soittaa minulle seuravana päivänä ja pyytää perumaan tekemäni ilmoituksen. Se ei tietysti ole enää mahdollista. Ilmoituksen teko ei kuitenkaan voi olla kiinni siitä, antaako nuori siihen luvan vai ei. Ilmoitus on tehtävä aina, kun laki siihen velvoittaa.

Lastensuojelulaki on saapastoiminnan kannalta myönteinen, toimintaa ryhdittävä ja tukeva väline nuoren elämäntilanteen tukemiseksi. Sitä tarvitaan onneksi peruspäivystyksissä harvoin. Edelleen tärkein apu nuorelle tulee niistä kohtaamisista ja keskusteluista, joita nuorten kanssa Itä-Helsingissä viikoittain käymme.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti